Saturday, November 3, 2012

Kehidupan Di Politeknik Merlimau Melaka 2010-2012



                                                                                            

              Assalammualaikum w.b.t, kepada pembaca yang membaca blog ini, nama aku Muhammad Fadil, no pndaftran 14dem09f2033. Aku diberi tugasan untuk menceritakan kisah perjlanan hdup di politeknik merlimau ini. Kisah aku bermula, ketika aku lambat nak sign up tok poli merlimau ni. Mula2 aku masuk kat poli budak yang pertama aku jumpe adalah Shougi. Die ni monitor bagi budak2 DEM yang pada mase tu die memang nak sangat tolong aku sampai skip klas die. DEM mewakili nama kursus yang aku amek iaitu Dip. Kejuruteraan Mekatronik. Sepanjang menjalani proses pembelajaran di sini, macam2 bende telah aku pelajari terutamanya tentang kawan. Memilih kawan yang betul adalah memang sangat penting apabila masuk kat tmpat blajar. X kisah la ianya berada di mana2pun tetapi sifat dan sikap kite akan mencerminkan siapa kawan yang kter tlah pilih. Semester pertama aku, stay kat kamsis. Dapat juga duduk dkat situ dan dapat ramai kawan kat situ.

              Stiap ptg ak akan main bola bersama kawan2 aku. Mse ujian akhir, ak dpat kptusan yg bgitu cmerlang dan ak rse mmng bleh skor ddlam krsus yang ak amek ni. Masuk semester 2, ak dh x duduk kt kmsis lgi. Shougi monitor bdak2 DEM tlah brhnti dripada poli tnpe mmberitahu ak masalahnya. Monitor bru yg di ganti pada mse tu adalah farid. Ak brbncang ngan 6 kwan aku yng lain iaitu farid, fathi, zakwan, zulhilmi, yunus, dan izzuddin untuk try cari umah sewa kt luar sne. Cari punyer cari last2 dpat juga rmah sewa kt luar dan untngnya dpat rumah yg murah dan brpatutan. Wlaupun xde prabot tpi rumah tu mmang sjuk walaupun x bkak kipas. pada sem ni ak ade jtuh sket dlam pmbelajran mngkin dsbbkan oleh dduk kt luar yang agk terbuka drpada dduk kt kmsis yang mmg xbleh bbas sngt. Kt luar juge ak slalu mnghbiskan duit mkan kt luar.

               Mse tu mule la ak pkir mcm nk aply blik jer kmsis tu. Msuk semester 3, farid monitor mse semster 2 dh pn brhnti. Die brhnti ade sbb iaitu die dpat twaran SPA dlm bidang pembantu perubatan. Die dpat plak pulak jauh tmpatnyer kat sarawak. Trpakselah die kalo nk balik melaka kene bli tiket sume. Smbung kepade kelas DEM tdi, undian pn tlah di buat dn akhirnyer ak di plih sbg ketua sbb ak dianggap dkat ngan farid sbgai ketua. Pmbeljaran pada smester ni adalah ok dan semuanya berjlan sprti biasa. Smester 4 plak adalah smster Ltihan Indstri (LI) bgi sume bdak2 poli yg amek diploma ini. Latihan indstri ini mmng bnyak mlatih pelajar untuk mngetahui pengalman dan bgaimana mndapat duit dengn ssahnye.

               Aku pade mse tu nasib baik dpat LI dekat dgn umah. Prjlanan prgi keje cume amek mse 15 mnit je naik motor. Kt situ mcam2 pralatan tknikal yang ak blajr. Walaupn ianya kilang besi biasa tpi pengalamn mengimpal pada besi itu mmng sngt2 brgune pada pljar2 poli trutamanya sbb apabila kter dh kluar dri poli, kiter ade kmahiran utk mngimpal dn xprlu lgi blajar lgi. Selama 6  blan di stu, pelbagai dugaan yg ak hadpi trutamanya pde mse hari puasa. Hari yg mmng mncabarkn sbb keje kt situ brat, rse cm nk minum air sgt2 tpi tkpe iman msih tebal, ak truskan gak wat keje cm biase tmbe ilmu sbnyak mngkin kt situ. Stlah mse brlalu utk LI, msuk plak smster  baru iaitu sem 5. Mse ni ak dh rse cm xnak blajar je sbb dh pgg duit nk blajar tu cm dh kurng tmbah plak dh lame x mnlis kt krtas. Tpi xpe ak truskan juga blajar mcm biase dn tiada mslah yg ak alami spnjang ak blajar tok sem ni.

                                          

               Msuk semster 6 dh sgguh brlainan skali. Aku rse mcm mse tu brgrak laju sgt. Rse macm smalam aku bru dftar kt poli tau2 dh nk dkat abes dh ni. Cabran utma dlm sem ni adalah Projek. Aku mmlih kwan tok projek adalah dri orang melake gak. Ia bkan ape cume kurng sket bban nk brgrak bli brang ker, sbb geng dh dkat sng sket nk berurusan. Projek pde kali ni dplih oleh pnyelaras adlah tntang robot pngangkat bongkah yang mmpnyai kelbihan yg trsndiri. Pde mse tklimat prtame projek tu, mmang ak trgamam sket sbab bkan aper, buat rbot bkan snang lar. Kalau inovasi kire ok lgi tpi mmndngkn krsus yg aku amek ni tntng robot jdik ak ngn team trpakse all out nk wat bnde ni. Nak mncari idea tok klbhan tupun msalah gak. Mcam2 bleh pkir tpi ssah nak wat. Last2 bncang punyer bncang ngan team dapt gak wat idea tok klebihan iaitu mltakkan kamera kt ats robot. Kirenyer cam kamera tu mnggantikan mata rbot dan kamera tsbut bleh di lihat trus melalui komputer secara langsng. Stlah hmpir 6 blan buat robot tu hari inovasi pn tibe. Bgi bdak DEM dan DTP klas di gabungkan dan di adakan bersama2. Mse hari prtndingan robot yng kami namekan FIZ-1000 ini tlah lpas dengan bbrape sarngan awal yg prtame. Ini kerane mngkin sbb robot kmi mmpunyai klebihan iaitu lbih laju dripada yang lain. Akhirnya smpai msenye tok final antara robot. Robot kmi akhirnyer mengalah juge krane mengalmi msalah tknikal pada prtndngn akhir. Tpi tkpe dpat naib johan pn kire bngga sbb ia akan ttap jdi knangan slmenyer pada team kami. Usaha yg telah di lakukn selame mmbuat robot ini juge brbaloi dn tdak mmbebankn sngt. Skrang team kmi sdang mmbuat report akhir untk di antr pada penyelaras utk di nilai. Pengalamn sprti ini memng sukar utk ak lupekan.

                                          


Sekian, Terima Kasih



2 comments: